22 november - op grote hoogte in KL

22 november 2012 - Kuala Lumpur, Maleisië

Vandaag gaan we op hoog niveau verder in KL! Nadat de magen weer gevuld zijn gaan we naar de eerste bestemming, de Batu Caves. De naam verklapt al veel: het zijn drie grotten in de provincie Batu, totaal 400 meter breed en wel 100 meter hoog. Erin staan diverse hindoetempels, welke voornamelijk tijdens het Thailusam festival miljoenen hindoes schijnen te trekken.

De grotten bevinden zich buiten de stad en zijn te bereiken met een taxi of de metro/trein. We zijn niet helemaal bekend met de kwaliteit van het metronet en er is een taxistandplaats voor ons hotel dus we gaan voor optie 1. De rit gaat vrij vlot, weinig files, en dus staan we na een klein halfuur rijden voor een 100 meter hoog gouden beeld en de 272 treden tellende trappen naar de Batu Caves. De chauffeur biedt aan om een uur te wachten voor de terugreis, maar we hebben geen idee of dat te lang of te kort is... Bovendien kost dat wachten weer extra en staan er voldoende andere taxi's. De chauffeur wijst ons nog wel op het iets verder gelegen metrostation.

Dag19Dag19Dag19

Voordat we in de grot zijn dus eerst de trap! Gelukkig worden we tijdens de beklimming vermaakt. Er zitten tientallen aapjes op de trap die links en rechts voorbij schieten. Degene die voedsel bij zich hebben moeten oppassen dat een brutale aap dat niet probeert te pikken... Eindelijk boven komen we in het overdekte gedeelte van de grot, met de eerste hindoetempel, waarna we in de open grot komen. Schitterende druipstenen waar het water nog vanaf druppelt. Ook in de tempel van deze grot wordt nog geofferd en staan de mensen in de rij te wachten totdat de priester ook hun offers aanbiedt.

Dag19Dag19

De trap naar beneden gaat een stuk makkelijker en we zien nog hoe een man zijn tas met offers laat vallen en de apen er op af springen! De man geeft zich gewonnen en deelt het restant uit aan de overige aapjes. Weer beneden besluiten we de metro terug te nemen en wandelen we naar het station. Bij de kassa kopen we voor € 1,- twee kaartjes en lopen de trap af naar het perron waar de trein 25 minuten later zal vertrekken.

De moderne en schone metro vertrekt precies op tijd en er wordt netjes aangegeven wat het volgende station is. We moeten halverwege overstappen op een iets minder nette en moderne metro. Daarvoor moeten we eerst nieuwe kaartjes kopen, maar staan een beetje raar te kijken als er twee botsautomuntjes uit het apparaat rollen. De muntjes moeten we bij de poortjes op de strip leggen en de poortjes gaan open. We stappen nog een keer over naar een monorail met een wel heel klein treintje. Om het station te mogen verlaten moeten we de muntjes in de gleuven van de poortjes doen en deze gaan weer voor ons open. En wij in Nederland maar tobben met de OV-chipkaart...

Dag19

Dan zijn we eindelijk bij onze bestemming aangekomen: Berjaya Times Squar mall. Een 10 verdiepingen tellend mega warenhuis met kleine en grote winkels, restaurantjes, een bioscoop met 12 zalen en zelfs een heel pretpark! We lopen de diverse etages over en als we een leuke winkel zien gaan we naar binnen. Hongerig van al dat lopen, eten we een broodje bij de Subway. Nadat we ons vergaapt hebben aan het pretpark bestaande uit een achtbaan, die meerder keren over de kop gaat, een la bamba, octopus etc, doen we nog een Starbucks en lopen we terug naar het hotel.

Dag19Dag19

Het is ondertussen gaan regenen en daarmee lijken onze avondplannen in het water te vallen. We wilden namelijk weer de hoogte in en de stad van boven bekijken vanuit de Menara toren, beter bekend als de 421 meter hoge KL Tower. Het geluk lacht ons toe als de regen ophoudt en de lucht weer opklaart. We gaan voor het uitzicht bij dag en nacht, dus om 18 uur stappen we in een taxi die ons binnendoor naar de toren brengt.

Via het hotel hadden we al kaartjes gekocht, dus we mogen gelijk de lift in en nog geen 54 seconden later staan we op 410 meter hoogte! Er hangt nog wat bewolking, maar verder hebben we een mooi uitzicht over de stad, we zien zelfs de Batu Caves. Het is even wachten op tot de avond valt en dan zien we een verlicht KL. Hoogtepunt is natuurlijk het uitzicht op de Petrona Twin Towers, niet geheel toevallig onze volgende bestemming.

Dag19Dag19Dag19

Als we in 52 seconden weer naar beneden zijn gesuisd, lopen we het stukje naar de Twin Towers. Niet alleen omdat het niet ver is, maar ook omdat in de spits heel KL vast staat... De verlichte torens zijn ook vanaf de grond een perfect Kodakmoment! KL staat niet alleen bekend om de torens, maar ook om de vele winkelcentra, dus ook onder de Petronas bevindt zich een mall. Hierin voornamelijk luxe merken als Louis Vuitton, Prada, Burberry, maar ook 'normale' merken als Nike, Adidas, Ed Hardy, Nokia en Samsung. De magen knorren weer, dus op naar het foodcourt: op een paar honderd vierkante meter de meest uiteenlopende fastfood restaurants. We gaan weer voor een heerlijk en gezond broodje bij de Subway. Na nog wat winkels bezocht te hebben vinden we het wel mooi voor vandaag. De taxi in, op naar ons huis weg van thuis!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Bas Groeneveld:
    23 november 2012
    Het is weer een prachtig verslag met schitterende foto's, bedankt wij zijn weer een stuk wijzer.
    Groetjes; B & L
  2. Herman Bronsvoort:
    23 november 2012
    Leuk reisverslag! Op de dag af 5 jaar geleden liepen wij door deze stad. Groeten.